منوهای نصب در پنل مدیریت

  • سبد خرید شما خالی است.

شروع کار با زبان HTML

در این جلسه شروع کار با زبان HTML را با زبان ساده و حداقل تجهیزات مورد نیاز بیان می‌کنیم. بدون نیاز به داشتن اینترنت و با استفاده از یک سیستم عامل ویندوز ساده

شروع کار با زبان HTML

برای شروع کار با زبان HTML ابتدا برنامه Notepad را باز نمائید؛ در نهایت بعد از کدنویسی شما باید فایل خود را ذخیره نمایید از منوی File گزینه Save As را انتخاب کنید، محل ذخیره‌سازی را مشخص کنید، و در باکس File Name یک اسم انتخاب نمایید و در انتهای نام HTML را تایپ نمایید و سپس ذخیره نمایید. در شکل‌‌های زیر این مراحل نشان داده شده است.

نکته

اگر در برنامه نویسی خود از زبان فارسی استفاده کرده اید حتماً باید در هنگام دخیره سازی در بخش Encoding گزینه UTF-8 را انتخاب نمایید.

کدنویسی در نرم افزار Notepad

نرم افزار Notepad را باز کنید و سپس از طریق منوی Format گزینه Word Wrap را فعال کنید تا صفحه شما اسکرول افقی نداشته باشد و راحت‌تر بتوانید از Notepad استفاده کنید.

تغییر فونت

در صورتی که اندازه متن ورودی در Notepad کوچک یا بزرگ و … می‌­باشد از طریق منوی Fotmat گزینه Font را انتخاب کنید، فونت مورد نظر و همچنین اندازه مورد نظر را انتخاب نمایید و در نهایت Ok را بزنید؛ لازم به ذکر است که این اندازه و فونت در خروجی و کدهای شما هیچ تأثیری ندارد و فقط جهت مشاهده بهتر و راحت تر شما می­باشد، بهترین فونت و اندازه قابل نمایش در Notepad استفاده از فونت Tahoma و اندازه ۱۲ پیکسل می­‌باشد.

ویرایش کد فایل HTML با Notepad

جهت ویرایش کد (سورس) فایل HTML  آن را با نرم افزار Notepad باز کنید تا بتوانید آن را به راحتی ویرایش نمایید، جهت انجام این کار بر روی فایل راست کلیک کرده و در بخش Open With گزینه Notepad را انتخاب کنید؛ در صورتی که گزینه Notepad در آن بخش موجود نبود در بهش Open With گزینه Choose Default Program را انتخاب کرده و در آنجا Notepad را انتخاب کنید.

تگ ها در HTML

زبان HTML از شناسه­هایی تشکیل شده است که به تگ (HTML Tag) معروف هستند. یک تگ همیشه با علامت < آغاز شده و با علامت > به پایان می­‌رسد، مانند:

به این چنین تگ­‌ها، تگ ابتدایی ( Opening Tag ) یا تگ آغازین می­‌گویند. تگ­‌های ابتدایی (آغازین) به منظور شروع عملیات مورد نظر است و باید در یک جا به پایان برسد که اصطلاحاً به آن بستن تگ می­‌گویند که با </ شروع شده و با > به پایان می­‌رسد که به تگ پایانی ( Close Tag ) معروف هستند، مانند:

قواعد تگ­‌ها در زبان HTML

در HTML همه تگ­‌ها نیاز به تگ پایانی ندارند که بعد در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد. برای نوشتن تگ­‌ها هیچ احتیاجی به استفاده از حروف بزرگ نیست که در نسخه­‌های جدید HTML و XHTML نوشتن کدها با حروف کوچک به صورت یک الزام تلقی می­‌شود. (تگ p برای نمایش پاراگراف استفاده می گردد که بعد به توضیح آن می­‌پردازیم)

نکته

حروف بزرگ و کوچک در تگ‌ها یکسان می‌باشند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مانند:

<p> Text </p>

<P> Text </P>

هیچ تفاوتی با هم ندارند امّا به دلیل رعایت استاندارد کدنویسی جهانی بهتر است از حروف کوچک استفاده گردد.

نکته

در برنامه نویسی HTML فاصله بین تگ‌­ها و زدن Enter هیچ تأثیری ندارد.

مانند:

<p> Text </p>

<p>

Text

</p>

هر دو یک خروجی مشابه را نمایش می‌­دهند امّا بهتر است به روش اول نوشته شود که هم از شلوغ شدن کدها جلوگیری گردد و هم اینکه از زدن Enter اضافه خودداری گردد.

تگ Head

تگ بعدی <head> و </head> است که مشخص کننده بالایی صفحه می­‌باشد که معمولاً در آن عنوان صفحه، کلمات کلیدی و توضیحات کلی سایت قرار می­گیرد. البته این تگ برای بازخوانی اطلاعات درونی سایت نیز استفاده می­‌شود که در آموزش‌­های زبان PHP ، J.s و css بسیار استفاده می‌­شود.

تگ title

تگ <title> و </title> در بخش Head قرار می‌گیرد و در آن عنوان سایت شما قرار خواهد گرفت که در نوار مرورگر نشان داده خواهد شد.

محتوای داخلی این تگ در صفحه مرورگر به نمایش در می‌­آید که شامل متن، عکس، فیلم و … می­‌باشد. با ذخیره کردن فایل و اجرای فایل HTML مرورگر متن را به صورت زیر نمایش می­‌دهد.

تگ body

تگ <body> و </body> محل قرار گرفتن بدنه سایت است، هر چیزی که درون این تگ نوشته شود در مرورگر به نمایش در می‌­آید، که به شکل زیر قابل استفاده است:

تبلیغات

همیار

Template Design © VibeThemes. All rights reserved.

منوهای نصب در پنل مدیریت

X